Tijd voor een nieuwe naam! Een naam die beter verwoordt wat je hier kunt verwachten. Ik blijf koken, lezen en schrijven. Maar ik ga jullie ook wat meer van mezelf laten zien. Mijn mening, visie en levensstijl. In al mijn tinten, zeker niet zwart-wit, wel lekker kleurrijk. De schoonheid van imperfectie. De kleine en toch grote dingen van het leven. Op avontuur in mijn Volkswagenbusje, ga je mee? X










zaterdag 23 januari 2016

Hotspotspotting in de grote stad

Wat was het vorige week maandag heerlijk weer, he? Wat was het zonnetje fijn. Ik was in Nijmegen en ik genoot! U kunt het zich niet herinneren? Ik ook niet. De dag daarvoor had ik besloten dat ik de stad in zou gaan. Spotting hotspots voor Ogma. En tentjes met lekker eten voor mezelf. Ik zag mezelf al slenteren door alle leuke steegjes. Op m'n gemak wat winkeltjes in.. En toen werd het koud. En nat. Maar ja, als ik eenmaal iets besloten heb... Dan gaan we natuurlijk niet afwijken van het Plan. Laten we wel wezen. Een uitzondering: sneeuw. Dan mag de hele wereld aan mij voorbij gaan, dan zit ik met Miss Anne en een warme choco op de bank. De groeten!

Maar het regende alleen maar, dus mijn trip ging gewoon door. Mijn eerste goede daad van de dag was het steunen van de Gemeente Nijmegen. Dat mag wel wat minder lieve ambtenaren. De parkeerplaats waar ik stond, lag er al toen ik nog met paps en mams naar de stad ging. Um... zo'n dertig jaar? Istie nog steeds niet afbetaald?

Goed, ik had dus missies. Missie een: de boekhandels. De rest van het Ogma-team woont in het hoge Noorden, dus het is mijn schone taak om de zuidelijke provincies te vertegenwoordigen. Net als in de meeste andere grote steden had Nijmegen voorheen een De Slegte. Die is natuurlijk over de kop gegaan en in Nijmegen is hij samengegaan met Dekker van de Vegt. Die voorheen Selexyz heette en daarvoor Dekker van de Vegt. Volgt u het nog? In het begin, net nadat de winkels samen waren gegaan, was het een bende. Zo onoverzichtelijk! Het Dekker Van de Vegt-aanbod stond in de schappen. De tweedehandsjes van De Slegte waren in van die bakken gepropt. Die weer tussen de schappen gepropt waren. Als je nu binnenkomt, zie je eerst het reguliere aanbod, dan de ramsj plus koffiehoek (waar het overigens zalig rook toen ik er was!) en daarachter boekenrekken met de tweedehands boeken. Beter! Voorheen was het echt een van mijn favoriete boekhandels, geen tripje naar de stad was compleet zonder DVDV. Plus aankoop. :) Nu hoeft het niet meer zo. Wat mij betreft is het wel erg mainstream geworden. Hoewel hun selectie Engelstalige boeken wel heel fijn is. En wat zijn die toch mooi!

Op naar de volgende hotspot, het Antiquariaat Van Hoorn. Daar hebben ze alles! Verzekerde een collega me ooit. Zij ging daar bij ieder bezoekje aan Nijmegen naartoe. Ik was er ook al vaak langsgelopen, maar nog nooit binnen geweest. Ze hebben in ieder geval wel vintage kaarten. ;) En ook van die mooie oude platen voor aan de muur. Volgens de website klopt het wel dat ze alles hebben, ze schijnen zo'n anderhalf miljoen boeken op voorraad te hebben. Best indrukwekkend. Gelukkig niet allemaal in de winkel, anders had ik me helemaal geen weg kunnen banen. Ik ben er niet zo heel lang geweest, de broer van Sinterklaas was er ook. Echt! Alleen had hij een grijze baard in plaats van een witte. En hij maakte hele aparte geluiden. En als ik die eenmaal gehoord heb.. Kan ik ze niet meer 'on'horen. Een volgende keer ga ik zeker terug, met een lijst met m'n wensenlijstje. Anderhalf miljoen boeken. Daar moet ik slagen, toch?


Goed, en dan de eterij. Jippie! Eerst naar T's thee sap stroop, waar ze hele bijzondere en lekkere stroopwafels verkopen. Ik nam de smaken bounty en anijs, ah... Voor degenen onder ons die meer van hartig houden, dat kan ook. Wat dacht U van de smaken ui-knoflook, olijf of tomaat-basilicum? Ik bedoel maar. Wel eens van een plantenweeshuis gehoord trouwens? De onderbuurvrouw van T's, Bleshyou is dat dus! Als je een plant hebt waar je niet blij van wordt (of andersom natuurlijk), kun je 'm naar Bleshyou brengen. Zij zoekt dan een beter tehuis. Zo kocht ik een plant van de oma van Roos. Oma was overleden en de erven konden de planten niet plaatsen. En zo kwam ze bij Bleshyou terecht. Mooi! Nou ja, niet dat oma er niet meer is natuurlijk, maar het concept. :) Voor mezelf kocht ik een lipstickplant. Een flinke commitment, ik ben niet zo van de groene vingers. We gaan het zien!


Daarna stiefelde ik naar Wally's in Nijmegen. Daar hebben ze burgers en daar had ik goede verhalen over gehoord. Ik ging natuurlijk voor de vega. De bediening was erg aardig en erg snel. De burger... Mwah. Niet echt warm, niet echt bijzonder. En best wel duur. Voor de burger en het kopje koffie had ik anderhalf MacMenu kunnen kopen. De MacVega's zittten vast vol e-nummers en suiker en dergelijke, maar de smaak is wel een stuk uitgesprokener. Ik ben niet zo van het Mac-concept, dus ik durf het bijna niet te zeggen, maar: lekkerder. Leuk experiment, dat wel! Dat gaan we vaker doen.

En ik weet ook al waar ik de volgende keer naar toe wil: De Plak. Daar was ik afgelopen dinsdag voor een diner en dat was fijn! Volgens de website zijn ze een collectief eetcafé met een betrokken en eigenzinnig karakter. Op de bar stond een doos waar je een bijdrage in kon doen. Niet voor een fooi, maar om een bijdrage te leveren aan een buskaartje over een maaltijd voor een vluchteling uit Heumensoord, u weet wel, het vluchtelingenkamp in Nijmegen. Het eten was fijn! Het vlees is overigens afkomstig uit de (quote) niet-bio-industrie en de vis van duurzame, eerlijke vangst. Ook heel aangenaam. Wij gingen voor vegetarisch met de spinazietaart waar ik natuurlijk geen foto van heb genomen. Ook van de kokostaart en de decaf-soja-latte (ben zo hip! ;)) nam ik geen foto's, maar geloof me maar: jum. Echt de moeite waard als je een keer in Nijmegen bent. Binnenkort gaat Mme Maria dus zeker de burgers uitproberen. U hoort nog van me!



5 opmerkingen:

  1. Er zijn slechtere manieren om je dag door te brengen ;-)
    Klinkt als een leuk rondje. Ooit een keer in Nijmegen geweest bij een vriendin die daar studeerde. Kan me niet heel veel herinneren van de stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha die broer van Sinterklaas met zijn baard en onsmakelijke geluiden... zie het helemaal voor me...
    Ik vond de groenteburgers bij Mac altijd erg lekker, maar hier zijn ze uit het assortiment! Hebben ze 'bij jullie' wel nog vega burgers? En wat wordt je volgende stad? Maastricht met zijn mooie boekwinkel in een kerk? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat verschilt per Mac. Ook omdat ze een aparte pan nodig hebben om die burger te bakken, dat mag niet op dezelfde plaat als de Big Macs ed. Ik vind ze ook lekker hoor, maar heb wel zo m'n twijfels over de toevoegingen. Vandaar dat ik een alternatief wel erg leuk vind.
      Ja, die ken ik, die boekhandel, prachtig.. Staat ook nog op de lijst! Kom jij daar vaak? XX

      Verwijderen
    2. Ik kom er af en toe, eens per kwartaal ofzo....ik vind het geweldig, die sfeer. We zouden er een keertje samen naartoe moeten 😊

      Verwijderen