Tijd voor een nieuwe naam! Een naam die beter verwoordt wat je hier kunt verwachten. Ik blijf koken, lezen en schrijven. Maar ik ga jullie ook wat meer van mezelf laten zien. Mijn mening, visie en levensstijl. In al mijn tinten, zeker niet zwart-wit, wel lekker kleurrijk. De schoonheid van imperfectie. De kleine en toch grote dingen van het leven. Op avontuur in mijn Volkswagenbusje, ga je mee? X










woensdag 5 maart 2014

Vasten!

Ieder jaar, vanaf Aswoensdag, begint voor mijn manager de Vastenperiode. Voor wel meer mensen natuurlijk, maar hij doet er actief aan mee. Alcohol, snoep, dat soort dingen laat hij staan en voor de rest eet hij alles, maar met mate. Kan ook wel lijen, meneer is vrij groot en niet tenger, zeg maar. ;)

Vroeger (lang geleden!) deed ik als braaf Katholiek meisje ook mee met de Vasten. Ieder snoepje werd keurig in mijn trommeltje gedaan. En met Pasen mocht het snoep dan eindelijk opgegeten worden, als het keihard was. Maakte niet uit, snoep was snoep. Dat trommeltje was trouwens een spaarpot, met Dagobert Duck erop. En ik had de sleutel, dus af toe... Als ik het niet meer kon houden, werd er toch stiekem iets de trommel gehaald. Niet tegen m'n moeder zeggen, he? ;)

Inmiddels ben ik al jaren niet meer praktiserend, ik kom alleen nog in de kerk voor bruiloften en begrafenissen en bij herdenkingsmissen. Vindt m'n moeder erg jammer, maar ja, zo is het nu eenmaal. Maar dit jaar heb ik wel besloten om mee te doen met de Vasten. Niet zozeer vanuit een spiritueel standpunt, meer om een tijd wat gematigder te leven.

De aankomende veertig dagen eet ik geen snoep, taart en aanverwante artikelen en alcohol komt er voorlopig ook niet in. Dit lijkt me een mooie manier om langzaam maar zeker naar het zero-sugar-beleid te werken. Grappig: een collega viert aankomende week z'n verjaardag en afgelopen week stuurde hij al een mail naar iedereen op de gang, of we wilden laten weten of we zouden komen ivm de bestelling van de taart. Ik mailde terug dat ik hem wel het allerbeste zou komen wensen, maar dat ik de taart zou overslaan ivm de vasten. We konden eigenlijk alleen mailen dat we of wel of niet zouden komen, maar ik ben nu eenmaal wat aparts. ;) Laat hij toch denken dat ik helemaal niets zou eten! Ha, dat wil niemand meemaken, dat ik honger, pardon trek heb! Nee, ik houd het voorlopig hier bij.

En laat de docente bij wie ik mijn cursussen creatief schrijven gevolgd heb, nu een thuisschrijfcursus organiseren voor de Vasten! Daar heb ik me natuurlijk meteen voor ingeschreven. De cursus is gebaseerd op het boek Liefde kent veertig regels van Elif Shafak, voor het gemak hier even een link naar Bol. Geen reclame! Iedere dag, behalve de zondagen, wordt er geschreven. Ongeveer een half uur tot zo'n drie kwartier. Het boek komt hopelijk zsm binnen (besteld bij mijn nieuwe vrienden van Amazon!), dan kan ik ook gaan lezen. Ben heel benieuwd!

Binnenkort meer! Groetjes vanaf de bank, met een appeltje en een glas water. Dag 1: check!


4 opmerkingen:

  1. Ik heb ook een paar keer aan de vasten meegedaan, niet om religieuze redenen, maar gewoon om 'schoon schip' te maken. De ene keer 40 dagen geen alcohol, de andere keer 40 dagen geen vlees, of geen snacks.
    De keren dat ik op alle fronten sober probeerde te doen, gooide ik al snel de handdoek in de ring. Daarom kies ik meestal 1 ding uit om me op te focussen, dat is al moeilijk zat...
    Dit jaar doe ik niet mee, maar ik vind het nog steeds een mooi ritueel. Elke dag iets schrijven, dat ritueel kende ik nog niet, wat een goed idee! Misschien volgend jaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh als kind deed ik dat ook! Heel veel snoep rapen tijdens carnavalsoptochten en dat was dan een mooi begin van je vastentrommeltje!! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes!! En oh leuk, een thuisschrijfcursus! Hoor ik graag meer van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vasten!! nee daar heb ik nog nooit aan mee gedaan, al moet ik zeggen heb ik wel veel respect voor mensen die dit wel doen hoor. Maar daarvoor heb ik het lekkers te graag hihi. Alcohol 40 dagen laten staan vind ik niet zo'n probleem, wat als het zou moeten zou ik dat zelfs wel een jaar voor houden, maar 40 dagen niet snoepen....... Neeeee.

    BeantwoordenVerwijderen